• De Boeing 777X vloog in januari van dit jaar voor het eerst. Inmiddels heeft ook het derde toestel zijn eerste testvlucht gemaakt.
  • Het nieuwe energiezuinige tweemotorige toestel moet de problemen met de 737 Max doen vergeten.
  • De eerste toestellen worden naar verwachting in 2022 geleverd en zullen dan ook de eerste lijnvluchten maken.

De derde Boeing 777X heeft zijn eerste vlucht achter de rug. Het toestel, waar de geplaagde Amerikaanse vliegtuigbouwer zijn hoop op heeft gevestigd, is de laatste variant van de populaire 777-lijn die in de jaren negentig werd geïntroduceerd.

De eerste Boeing 777X  vloog in januari boven de staat Washington. Na drie maanden van testvluchten ging op 30 april het tweede nieuwe toestel voor het eerst de lucht in. Met het derde toestel is begin augustus een nieuwe mijlpaal bereikt in het ontwikkelingsprogramma van de 777X.

Het toestel is uitgerust met nieuwe motoren die door General Electric zijn ontwikkeld, heeft langere vleugels, moet plaats bieden aan meer passagiers en tegelijkertijd zuiniger zijn dan zijn voorganger: de Boeing 747 Jumbo Jet.

De 777X is de grootste tweemotorige jet uit de luchtvaartgeschiedenis, maar de introductie werd overschaduwd door de crashes met de Boeing 737 Max 8 eind 2018 in Indonesië en begin 2019 Ethiopië vanwege softwareproblemen en het daarop volgende vliegverbod.

Bekijk hier het toestel dat Boeing weer uit de problemen moet helpen.


De Boeing 777 werd halverwege de jaren negentig populair als opvolger van de 767. Grote tweemotorige toestellen waren toen in opmars vanwege hun efficiëntie en toenemende aandacht voor veiligheid.

Een Boeing 777-200 testtoestel. Foto: Reuters/Stringer

Bron: Boeing


En dan spoelen we snel door naar nu: Boeing heeft de beroemde 777 goed geanalyseerd en gekeken of die verbeterd kon worden met technologie van zijn laatste breedromptoestel: de kleinere 787 Dreamliner.

De motor van een Boeing 787 Dreamliner bij de luchtvaartshow van Singapore. Foto: Reuters

En zo werd de 777X geboren.

Een Boeing 777X in aanbouw. Foto: Stephen Brashear/Getty

Er komen twee varianten: de 8 en de 9.

Een Boeing 777X in aanbouw. Foto: Stephen Brashear/Getty

De 9-variant was de eerste die vanaf oktober 2017 in productie ging.

Een nog niet geverfde Boeing 777X op luchthaven Paine Field bij Seattle. Foto: JASON REDMOND/AFP/Getty

Hij is met bijna 77 meter lengte het grootste tweemotorige toestel uit de geschiedenis.

Een Boeing 777X. Foto: LINDSEY WASSON/Reuters

De spanwijdte is met ruim 64 meter bijna net zo groot als de lengte van het toestel.

De spanwijdte van een Boeing 777X. Foto: TERRAY SYLVESTER/Reuters

Het toestel heeft dankzij een uniek toepassing eigenlijk twee verschillende spanwijdtes: de uiteinden van de vleugels kunnen met het oog op brandstofbesparing open- en dichtgeklapt worden.

De opklapbare uiteinden van de vleugels van de Boeing 777X. Foto: TERRAY SYLVESTER/Reuters

Piloten kunnen de functie activeren via een knop in de cockpit en ze direct na de landing omhoog klappen om te voorkomen dat de uiteinden van de vleugels de grond raken.

Een Boeing 777X met opgeklapte vleugeluiteinden. Foto: TERRAY SYLVESTER/Reuters

De spanwijdte met de vleugels helemaal uitgeklapt is bijna 72 meter, bijna net zo lang als de lengte van twee Boeing 757-toestellen.

Een Boeing 777X klar om op te stijgen. Foto: LINDSEY WASSON/Reuters

Hoewel het bereik van de 777X-9 vergelijkbaar is met die van de laatste 777-300 ER gebruikt het nieuwe toestel minder brandstof en kunnen er meer passagiers in.

Een taxiënde Boeing 777X. Foto: LINDSEY WASSON/Reuters

De efficiëntie van de 777X is te danken aan de nieuwe GE9X-motoren van General Electric Aviation.

De GE9X-motoren zijn exclusief ontwikkeld voor de Boeing 777X. Foto: JASON REDMOND/AFP/Getty

De motoren zijn zo groot dat de romp van een Boeing 737 erin zou passen.

The GE Aviation GE9X-motor. Foto: TERRAY SYLVESTER/Reuters

Volgens Boeing worden het brandstofverbruik, de uitstoot en de operationele kosten met 10 procent teruggedrongen dankzij alle brandstofbesparende maatregelen.

Een Boeing 777X aan het taxiën in Washington. Foto: Stephen Brashear/Getty Images

Boeing schat dat er 426 passagiers in het 9-toestel kunnen. Dat zijn er 30 meer dan in de 777-300 ER.

Een Boeing 777X op weg naar de hangar. Foto: TERRAY SYLVESTER/Reuters

Passagiers kunnen genieten van grotere ramen, meer natuurlijk licht, stillere motoren en een ruimere cabine.

Een Boeing 777X op luchthaven Paine Field bij Seattle. Foto: JASON REDMOND/AFP/Getty

De eerste vlucht van de 777X stond gepland voor 24 januari 2020, drie jaar na het begin van de productie. Maar omdat het slecht weer was, moest die vlucht worden uitgesteld.

De Boeing 777X bij de mislukte eerste vluchtpoging. Foto: LINDSEY WASSON/Reuters

De volgende dag scheen de zon en steeg het toestel wel succesvol op vanaf de luchthaven Paine Field ten noorden van Seattle.

De eerste vlucht van de Boeing 777X. Foto: Stephen Brashear/Getty

Op die belangrijke dag voor Boeing deed het toestel een aantal routinetests alvorens terug te keren naar Seattle.

De route van de eerste vlucht van de Boeing 777X. Foto: FlightRadar24

 

De tweede Boeing 777X ging op 30 april voor het eerst bijna drie uur de lucht in.

Het opstijgen voor de eerste vlucht van het tweede Boeing 777X-toestel. Foto: Boeing

Het derde toestel maakte op 3 augustus zijn eerste vlucht en vloog van thuishaven Paine Field in zuidelijke richting naar Salem in Oregon en vloog via Spokane in de staat Washington naar een vliegveld in Moses Lake.

De eerste testvlucht van de derde Boeing 777X. Foto: Boeing

 

De romp van het derde toestel is bijna helemaal wit, met alleen een Boeing-logo en wat andere belettering in slechts één kleur. Daarmee wijkt het toestel af van de huisstijl.

De testvlucht van de derder Boeing 777X. Foto: Boeing

De staart is wel hetzelfde.

De testvlucht van het derde Boeing 777X-toestel. Foto: Boeing

Er blijven testvluchten uitgevoerd worden totdat het toestel wordt goedgekeurd door de internationale luchtvaartautoriteiten. Tot nu toe heeft Boeing zo’n 100 testuren gemaakt met het nieuwe vliegtuig.

Testvlucht van een Boeing 777X. Foto: Stephen Brashear/Getty

Het goedkeuringsproces is waarschijnlijk extra streng vanwege de problemen met de Boeing 737 Max. Luchtvaartmaatschappij Emirates krijgt de eerste toestellen als de toestemming er eenmaal is.

Twee Boeing 777-300ER-toestellen van Emirates in Dubai. Foto: Reuters

Ook zeven andere maatschappijen hebben het toestel al besteld: Lufthansa, Singapore Airlines, Qatar Airways, British Airways, All Nippon Airways, Etihad Airways en Cathay Pacific.

Een Boeing 777X stijgt op van Paine Field. Foto: JASON REDMOND/AFP/Getty

Op de romp van het testvliegtuig zijn, zoals gebruikelijk is bij Boeing, de logo’s geverfd van alle luchtvaartmaatschappijen die het toestel al hebben besteld.

Foto: Stephen Brashear/Getty Images

Het toestel kost 442,2 miljoen dollar (zo’n 375 miljoen euro) per stuk. Sommige maatschappijen krijgen korting, omdat ze er meerdere tegelijk hebben besteld.

Een Boeing 777X vlak voor het opstijgen. Foto: JASON REDMOND/AFP/Getty

De meeste luchtvaartmaatschappijen op de lijst hebben nu een Airbus-toestel als vlaggenschip. Waarschijnlijk gaat de 777X die positie overnemen.

De eerste Boeing 777X voor de vanwege slecht weer afgebroken eerste vluchtpoging. Foto: Stephen Brashear/Getty

De eerste levering en daaropvolgend eerste passagiersvlucht met het toestel zal naar verwachting in 2022 plaatsvinden. De coronapandemie zorgt voor de nodige vertraging.

Een taxiënde Boeing 777 in Seatle. Foto: JASON REDMOND/AFP/Getty

Tot dan kan Boeing alvast genieten van de eerste stappen om alle problemen van de afgelopen jaren achter zich te laten.

De terugkeer van een Boeing 777X na een succesvolle testvlucht. Foto: JASON REDMOND/AFP/Getty

Lees meer luchtvaartnieuws: