- De Boeing 777X vloog in januari van dit jaar voor het eerst. Inmiddels heeft ook het derde toestel zijn eerste testvlucht gemaakt.
- Het nieuwe energiezuinige tweemotorige toestel moet de problemen met de 737 Max doen vergeten.
- De eerste toestellen worden naar verwachting in 2022 geleverd en zullen dan ook de eerste lijnvluchten maken.
De derde Boeing 777X heeft zijn eerste vlucht achter de rug. Het toestel, waar de geplaagde Amerikaanse vliegtuigbouwer zijn hoop op heeft gevestigd, is de laatste variant van de populaire 777-lijn die in de jaren negentig werd geïntroduceerd.
De eerste Boeing 777X vloog in januari boven de staat Washington. Na drie maanden van testvluchten ging op 30 april het tweede nieuwe toestel voor het eerst de lucht in. Met het derde toestel is begin augustus een nieuwe mijlpaal bereikt in het ontwikkelingsprogramma van de 777X.
Het toestel is uitgerust met nieuwe motoren die door General Electric zijn ontwikkeld, heeft langere vleugels, moet plaats bieden aan meer passagiers en tegelijkertijd zuiniger zijn dan zijn voorganger: de Boeing 747 Jumbo Jet.
De 777X is de grootste tweemotorige jet uit de luchtvaartgeschiedenis, maar de introductie werd overschaduwd door de crashes met de Boeing 737 Max 8 eind 2018 in Indonesië en begin 2019 Ethiopië vanwege softwareproblemen en het daarop volgende vliegverbod.
Bekijk hier het toestel dat Boeing weer uit de problemen moet helpen.
De Boeing 777 werd halverwege de jaren negentig populair als opvolger van de 767. Grote tweemotorige toestellen waren toen in opmars vanwege hun efficiëntie en toenemende aandacht voor veiligheid.
Bron: Boeing
En dan spoelen we snel door naar nu: Boeing heeft de beroemde 777 goed geanalyseerd en gekeken of die verbeterd kon worden met technologie van zijn laatste breedromptoestel: de kleinere 787 Dreamliner.
En zo werd de 777X geboren.
Er komen twee varianten: de 8 en de 9.
De 9-variant was de eerste die vanaf oktober 2017 in productie ging.
Hij is met bijna 77 meter lengte het grootste tweemotorige toestel uit de geschiedenis.
De spanwijdte is met ruim 64 meter bijna net zo groot als de lengte van het toestel.
Het toestel heeft dankzij een uniek toepassing eigenlijk twee verschillende spanwijdtes: de uiteinden van de vleugels kunnen met het oog op brandstofbesparing open- en dichtgeklapt worden.
Piloten kunnen de functie activeren via een knop in de cockpit en ze direct na de landing omhoog klappen om te voorkomen dat de uiteinden van de vleugels de grond raken.
De spanwijdte met de vleugels helemaal uitgeklapt is bijna 72 meter, bijna net zo lang als de lengte van twee Boeing 757-toestellen.
Hoewel het bereik van de 777X-9 vergelijkbaar is met die van de laatste 777-300 ER gebruikt het nieuwe toestel minder brandstof en kunnen er meer passagiers in.
De efficiëntie van de 777X is te danken aan de nieuwe GE9X-motoren van General Electric Aviation.
De motoren zijn zo groot dat de romp van een Boeing 737 erin zou passen.
Volgens Boeing worden het brandstofverbruik, de uitstoot en de operationele kosten met 10 procent teruggedrongen dankzij alle brandstofbesparende maatregelen.
Boeing schat dat er 426 passagiers in het 9-toestel kunnen. Dat zijn er 30 meer dan in de 777-300 ER.
Passagiers kunnen genieten van grotere ramen, meer natuurlijk licht, stillere motoren en een ruimere cabine.
De eerste vlucht van de 777X stond gepland voor 24 januari 2020, drie jaar na het begin van de productie. Maar omdat het slecht weer was, moest die vlucht worden uitgesteld.
De volgende dag scheen de zon en steeg het toestel wel succesvol op vanaf de luchthaven Paine Field ten noorden van Seattle.
Op die belangrijke dag voor Boeing deed het toestel een aantal routinetests alvorens terug te keren naar Seattle.
De tweede Boeing 777X ging op 30 april voor het eerst bijna drie uur de lucht in.
Het derde toestel maakte op 3 augustus zijn eerste vlucht en vloog van thuishaven Paine Field in zuidelijke richting naar Salem in Oregon en vloog via Spokane in de staat Washington naar een vliegveld in Moses Lake.
De romp van het derde toestel is bijna helemaal wit, met alleen een Boeing-logo en wat andere belettering in slechts één kleur. Daarmee wijkt het toestel af van de huisstijl.
De staart is wel hetzelfde.
Er blijven testvluchten uitgevoerd worden totdat het toestel wordt goedgekeurd door de internationale luchtvaartautoriteiten. Tot nu toe heeft Boeing zo’n 100 testuren gemaakt met het nieuwe vliegtuig.
Het goedkeuringsproces is waarschijnlijk extra streng vanwege de problemen met de Boeing 737 Max. Luchtvaartmaatschappij Emirates krijgt de eerste toestellen als de toestemming er eenmaal is.
Ook zeven andere maatschappijen hebben het toestel al besteld: Lufthansa, Singapore Airlines, Qatar Airways, British Airways, All Nippon Airways, Etihad Airways en Cathay Pacific.
Op de romp van het testvliegtuig zijn, zoals gebruikelijk is bij Boeing, de logo’s geverfd van alle luchtvaartmaatschappijen die het toestel al hebben besteld.
Het toestel kost 442,2 miljoen dollar (zo’n 375 miljoen euro) per stuk. Sommige maatschappijen krijgen korting, omdat ze er meerdere tegelijk hebben besteld.
De meeste luchtvaartmaatschappijen op de lijst hebben nu een Airbus-toestel als vlaggenschip. Waarschijnlijk gaat de 777X die positie overnemen.
De eerste levering en daaropvolgend eerste passagiersvlucht met het toestel zal naar verwachting in 2022 plaatsvinden. De coronapandemie zorgt voor de nodige vertraging.
Tot dan kan Boeing alvast genieten van de eerste stappen om alle problemen van de afgelopen jaren achter zich te laten.
Lees meer luchtvaartnieuws:
- Luchtvaart krijgt ‘slechtste jaar uit geschiedenis’ met verlies van ruim $84 miljard
- Airbus voert succesvolle tests uit met een vliegtuig dat zonder hulp van de piloot kan opstijgen, landen en taxiën
- Dubbeldekkers zijn dood na de productiestop van de Airbus A380 en Boeing 747 – waarom viermotorige toestellen niet langer rendabel zijn